KARÁCSONY ~ KARÁCSONYI ASZTAL
Karácsonyi asztal: A
falusi ház legjobban tisztelt bútordarabja mindig is az asztal volt.
Mivel a karácsony a család bensőséges ünnepe, a „tiszta” szoba közepén a
családtagoktól körülvett karácsonyi asztal a család egységének és
összetartozásának is szimbóluma. A karácsonyi asztalhoz gazdag hagyomány
fűződik, melyben a születésre, az alvó természetre, az anyaföld
ébresztésére, a termékenységre is gondolnak.
Karácsonyi abrosz:
fontos dísze a karácsonyi asztalnak. Csak karácsonykor használják. Sok
helyen fehér csíkos-piros abroszt használnak, melynek színei Krisztus és
az Egyház. szeretetére utalnak. Az éjféli miséről hazajövet cseréli ki a
gazdasszony az abroszt tiszta fehérre, ami a teljesség, az istenség
színe.
Karácsonyi áldás:
Az ételek és hajlékok karácsony esti megáldása nálunk még ma is élő
hagyomány a hívő családokban. (Isten éjfélkor áldását adja az emberekre,
az áldás az egyszülött Fiú.)
A pap áldása a családhoz betérő Kis
Jézus és Szent Család áldását is jelképezte. A plébános karácsony
estéjén a kántor és csengettyűs gyermekek kíséretében bejárta és
megáldotta a házakat, s főként a karácsonyi asztalt, hogy az áldással
minden, ami régi, új életre keljen s gazdagon gyümölcsözzék a család
javára, oltalmára.
Az óév terméséből szénát, szalmát, diót,
magvakat, szárított gyümölcsdarabokat szórtak a karácsonyi abroszra, a
karácsonyi asztal alá pedig a gazdasági eszközöket, szerszámokat
helyeztek.
Az egyházi áldás elnépiesedett változata szerint sok
helyen, amikor már az egész család körülállta az asztalt, a gazda és a
gazdasszony kiment a karácsonyi gyertyával, és a ház minden helyiségét
megfüstölték tömjénnel, fölhintették szentelt vízzel, fokhagymával
keresztet húztak az ajtók és ablakok fölött.
A terített karácsonyi
asztalt egyes helyeken egész éjszaka meghagyják, nem szedik le, hogy a
betérő Szent Család is jóllakhasson belőle.
Karácsonyi ételek a kezdetekkor:
A karácsonyi ételek mágikus jelentősége a néphitben. Este, az ünnepi
asztalra csak növényi eledel került (eredetileg hal se). A ma is élő
szokások szerint a karácsonyi asztal elképzelhetetlen (most már) a hal,
beigli, valamint dió és a család összetartását szimbolizáló kerek alma
nélkül.
Karácsony napján az esthajnalcsillag feljövetele után
került sor az ünnepi vacsorára, amely előtt azonban a gazda nem
mulasztott el az udvaron a levegőbe lőni, és ezzel elkergetni a gonosz
lelkeket. Eközben a gazdasszony mindent előre kikészített az asztalra,
mert a vacsorát végig felállás nélkül kellett elfogyasztani. Imádkoztak,
majd elfogyasztották az ételt.
A karácsony misztériuma mintegy
természetfölötti erővel telíti a hétköznapi tárgyakat is, ezért a
karácsonyesti eledeleknek, magvaknak, használati tárgyaknak, sőt emberi
gesztusoknak nagy jelentőséget tulajdonítottak.
- A karácsonyi abroszt az év más ünnepein étkezéskor nem használják.
-
Gyógyító, szerencsét, boldogságot, bő termést hozó erejének hitével
sokfelé búzát vetnek a karácsonyi abroszról, betakarják vele a beteg
embert és jószágot, a karácsonyi magvakat, takarmányt, szalmát pedig az
ünnepek után erről az abroszról szórják a jószágoknak.
- A bab, a borsó, a mák a bőséget biztosította,
- A fokhagyma védte az egészséget,
- A rontás elhárítására diót használtak,
- A méz az egész életet édessé tette.
-
Egyes vidékeken karácsonykor a kútba dobtak egy almát, vízkeresztkor
kihúzták és a család közösen elfogyasztotta, hogy az új esztendőben
egészségesek legyenek.
- Első fogásként mézbe mártott fokhagymát, dióbelet ettek, ugyancsak gonoszűző céllal.
-
Sok helyen vacsora után ma is annyi szeletre vágnak egy almát, ahányan
ülnek az asztalnál, mondván: amilyen kerek az alma, olyan kerek,
összetartó legyen a család a következő esztendőben.
Karácsonyi vacsora hagyományai ma: Az ünnepi étrend az éjféli mise után került elő. Ekkor szűnt meg a hagyományos böjt.
- A disznótoros vacsora szinte mindenütt szokásos.
- Van, aholtöltöttkáposzta, kalács, gyümölcs kerül az asztalra.
- A karácsonyi kenyér, a kalácsfélék a földre szállt Ige misztériumára emlékeztetnek.
-
Régi szimbolikus magyarázat szerint a tej és méz az emberi és isteni
természetnek Jézusban való egyesülését, egységét jelképezi. A vacsora
kezdő fogása sokfelé máig a méz, mézbe mártott fokhagyma, dió, mézzel
ízesített ostya.
- A karácsonyi fokhagymát szintén orvosságul használták.
-
A dió ősi Krisztus-jelkép. Ahogy a dióbél a héjában, úgy fejlődött,
növekedett a Megváltó anyja méhében. A dióhéj sem kerülhet a szemétre: a
vacsora többi morzsalékával ezt is zacskóba gyűjtik, s később a
madaraknak v. a termőföldre hintik.
- Karácsony estéjéhez tartozik
a diószórás szertartása: a szoba minden sarkába keresztben, azaz
átlósan diót dobnak, miközben a család tagjai keresztet vetnek a négy
sarok felé imádság közben. A szokás szimbolikus tartalma: a karácsony a
négy égtáj felé, tehát az egész világnak szóló ajándékozás.
- Az
alma a diónál is jellegzetesebb gyümölcse a karácsonyi asztalnak.
Legtöbb népnél erotikus jelkép, az almába harapás (a paradicsomi tudás
fájának szimbolikus gyümölcse) a szerelmi megismerés. Az alma azonban az
élet fájának is gyümölcse. Az alma tehát Isten hozzánk való szerelmének
jelképe, amelyhez szintén számos szokás és hiedelem fűződik. Karácsony
estéjén a gazda egy szép piros almát annyi részre szel, hogy minden
családtagnak jusson belőle: így a család az alma erejével majd a
mennyekben is együtt marad.
- A mák (apró szemeivel) a gazdagság,
bőség, végtelenség, ajándékozás jelképe, ezért a mákosguba, -kalács,
„-beigli” szintén a karácsonyi ételek közé tartozott.
Karácsonykor
a ház körüli állatokat gondosan ellátták, mivel különös hiedelmek
kapcsolódtak hozzájuk. Voltak, akik azt tartották, hogy az állatok
karácsonykor beszélni tudnak. Egyes országokban szokás volt az
állatoknak kis karácsonyfát állítani, bár ezt a pogány eredetű szokást
az egyház tiltotta.
A fenyőfa, a karácsonyfa: Évszázadokkal ezelőtt karácsony napján életfát, termőágat vittek a szobákba, amely az évről évre megújuló természet mágikus jelképe volt, a XIX. században feltűnő díszített fenyőfa ezt teljesen kiszorította, jobban mondva helyettesítette. Csodálatosan közelíti meg a fenyőfa témáját egy mosoni népmonda. Amikor Krisztus Urunk a Földön járt, gonosz emberek elől bujdosnia kellett. Üldözői elől menekülve egy sűrű lombú fa alatt húzta meg magát, ez azonban odaszólt neki: állj odább, mert ha nálam találnak, engem is elpusztítanak. Ezzel utasították el féltükben a többi fák is. Az úrnak ellenségei már a nyomában voltak, amikor egy fenyőfához ért. Alig volt lombja, ezért ágai rejtették el Jézust, aki így meg is menekült. Az Úr megáldotta a fenyőfát: soha ne hullasd el a leveledet. Te légy a legdélcegebb és a legszívósabb minden társad között, élj meg mindenütt. Légy az emberek öröme és emlékezetemre rajtad gyújtsanak karácsonyi gyertyát. Ez a mese. A valóság azonban az, hogy mindössze talán százötven esztendőre tehető a fenyőfa állítás karácsonyi szokása hazánkban.
Forrás ~ Internet